Foto sala hemodinamia per web

Realitzada l’ablació cardíaca al nadó més petit del món

El gener de 2019 un equip de professionals integrat per cardiòlegs, neonatòlegs, anestesiòlegs i infermers va realitzar a la Sala d’Hemodinàmica Daniel Bravo Andreu una ablació cardíaca a una nena de només 1.310 grams de pes, assenyalant una nova fita en el cateterisme cardiològic.

Amb aquesta intervenció la Unitat d’Arítmies de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona va aconseguir curar la taquicàrdia incessant (300 pulsacions per enlloc de les habituals, unes 150) .que presentava la nena. La Unitat d’Arítmies de Sant Joan de Déu és l’únic centre de referència a Espanya designat pel Ministeri de Sanitat per al tractament de les arítmies pediàtriques

Gràcies a la Fundació Privada Daniel Bravo Andreu, l’ hospital compta amb una sala d’intervencionisme molt avançada tecnològicament que permet realitzar cateterismes cardíacs a infants prematurs i fins i tot a fetus que pateixen una cardiopatia congènita. En aquestes instal•lacions es duen a terme cada any al voltant de 550 procediments electrofisiològics com ablacions cardíaques, col•locació de marcapassos, desfibril•ladors, etc. Un terç dels pacients que els reben són menors d’un any i la taxa d’efectivitat és d’un 96%.

Sala d’Hemodinàmica Daniel Bravo Andreu

El setembre de 2014 es va posar en marxa la Sala d’Hemodinàmica Daniel Bravo Andreu a l’Hospital Sant Joan de Déu, un equipament d’alta tecnologia d’ús exclusivament pediàtric que és el primer d’aquestes característiques a tot l’Estat i el quart d’Europa.

La nova sala d’hemodinàmica s’ha equipat gràcies a la Fundació  Privada Daniel Bravo Andreu, i esdevé així un element crucial dins l’Àrea del Cor de l’hospital. Amb l’entrega d’aquest dispositiu tecnològic d’altes prestacions, la Fundació vol contribuir a que els professionals tinguin a l’abast les millors eines per al tractament dels pacients.

Es tracta d’un sistema biplà Flat Panel tridimensional que permet minimitzar fins a un 70% la radiació que rep el pacient. Al ser un pacient pediàtric, un infant, aquesta reducció esdevé clau per minimitzar la seva exposició actual i acumulada en el temps futur. D’altra banda, gràcies a la funció TAC que ofereix sistemes pioners en l’adquisició i processament de dades s’obtenen imatges bidimensionals i tridimensionals de gran fiabilitat i precisió que permeten la superposició i guiatge en temps real durant la intervenció.

La nova sala ocupa una superfície de 100 metres quadrats, un espai ampli per desenvolupar nous procediments i incorporar equipament complementari en el futur. El seu ús engloba diversos camps: cardiologia intervencionista i diagnòstica, tractament de les arítmies pediàtriques complexes, processos vasculars perifèrics i neurointervencionisme, i també el tractament d’algunes patologies oncològiques com el retinoblastoma.

A banda de la donació per a la sala d’ hemodinàmica, la Fundació Privada Daniel Bravo-Andreu participa activament en la creació i consolidació d’un grup de recerca cardiològica en el mateix hospital a través de la Beca Impuls.